Costuri infiintare srl 2020
Aveti lista de acte necesare pe site-ul onrc – https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv
Puteti fie sa apelati la serviciul de asistenta oferit de ei la un cost mai mic sau apelati la un avocat care se va ocupa de tot.
In conditiile in care am infiintat firme in ambele variante, va recomand varianta cu avocat, intrucat altfel va trebui sa completati singuri anumite formulare si nu va ajuta nimeni.
Pret avocat cam 600-800 ron + taxe notar ajungeti undeva pe la 1000-1200 ron.
Aceasta cheltuiala se amortizeaza pe firma, in sensul ca va puteti lua banii odata ce aveti incasari pe firma.
Ce va trebui sa faceti voi si nu poate avocatul sa faca:
Semnare contract comodat / inchiriere spatiu sediu de prorietari.
Mergeti la banca cu actul constitutiv si depuneti capitalul social – 200 ron minim.
Pentru restul operatiilor va veti intalni o data cu avocatul si veti semna restul actelor sau vi le trimite online le printati scanati si trimiteti inapoi.
Dupa ce primiti codul de inregistrare trebuie sa faceti un contract cu un contabil.
Preturile variaza in functie de calitatea serviciilor oferite. Fie va face doar actele contabile pe baza a ce aduceti voi, fara sa va ajute cu nimic sau va poate oferi consultanta, sfaturi, servici suplimentare incluse sau tarifate suplimentar etc.
Pentru o firma noua cu 1 angajat preturile incep de pe la 250-300 lei pe luna si merg spre 800 lei.
O sa aveti nevoie si de imputernicire pentru contabil pentru a depune declaratiile online, cam 100-120 ron la notar.
Mergeti la sediul anaf de care apartineti si cumparati registrul unic de control (pret 30 lei) in timp de 30 de zile de la infiintare.
Banca
Odata ce aveti codul de inregistrare de la onrc mergeti la banca si deschideti un cont – preferabil mergeti si faceti depunerea capitalului social la aceasi banca ( o sa aveti nevoie de el pentru infiintare ).
Alegerea bancii va depinde de ce activati veti desfasura. Consultati sectiunea taxe si comisioane la fiecare banca si alegeti ce va este mai convenabil.
Ca si recomandare generala ING – in primul an nu aveti comisioane de administrare – dar tineti cont caci au printre cel mai prost curs de schimb valutar daca veti lucra cu valuta.
In caz ca lucrati cu valuta v-as recomanda Libra Internat Bank- au la fel primul an gratuit pentru firme nou infiintate.
Imprumut societate
Cel mai probabil veti avea nevoie in prima luna de la infiintare sa imprumutati sociatea pentru a platii serviciile de contabilitate sau alte cheltuieli.
Pentru aceasta este nevoie sa completati un Contract de imprumut
Cel mai simplu faceti un transfer bancar din contul unui asociat catre contul firmei si mentionati la detalii plata: imprumut societate.
Daca vreti sa depuneti bani cash mergeti la banca cu contractul de imprumut completat si printat si ii depuneti cash la casieria bancii unde v-ati deschis contul.
Pentru a va recupera banii, faceti un transfer din contul bancii catre contul asociatului si mentionati la detalii plata: restituire imprumut.
Deconturi
Pentru restituire bani catre angajati / administrator, efectuati un transfer bancar si mentiunea la detalii plata: plata decont.
Stampila
Nu mai este nevoie de stampila pentru firme.
Contracte
Pentru a putea emite facturi este nevoie de un contract.
Traducerea lor in limba romana este necesara doar cand ANAF va cere acest lucru la un control.
In cazul in care va cere acest lucru traducerea trebuie efectuata de un traducator autorizat si NU este nevoie sa fie legalizata.
Facturi
Folositi un program de facturare agreat si de contabil.
Desi programele ar trebui sa va ceasra aceste informatii este posibil sa nu le completati.
Asa ca tineti cont ca in antetul facturii trebuie sa aveti:
- numele firmei
- adresa
- numar registru comertului (J)
- cod fiscal (CUI) si cod tva comunitar daca aveti
- capital social
- cont bancar
TVA si TVA intracomunitar
Dupa depasirea cifrei de afaceri de 300.000 ron este obligatorie inregistrarea pentru plata TVA, pana atunci este optionala.
Daca ajuta si se doreste se poate opta inca de la infiintare sau oricand pentru plata tva.
Daca prestati sau cumparati servicii/produse din alt stat din UE va trebui sa va inregistrati pentru tva intracomunitar, daca nu aveti cod de tva – citeste mai multe aici
Achizitii
Puteti cheltuii banii din firma doar pentru produse si servicii ce sunt utilizare in realizarea obiectivului de activitate si generarea de venituri.
Plati taxe si impozite
- Nume beneficiar: BUGETUL DE STAT, bugetul asigurarilor sociale
- Cont: trebuie sa fie la trezoria (TREZ) unitatii fiscale de care apartineti
Aici gasiti lista cu adiministratii pe regiuni
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/telefoane_judete/Regiuni.htm
Aici gasiti lista cu conturile de la trezorerie unde veti face plata
https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/persoane_juridice/codurile_iban - CUI/CNP Beneficiar: aici se trece CUI-ul firmei tale pentru care platesti taxele
Plata este alocata firmei care are CUI-ul trecut in acest camp - Detalii plata: BUG. STATULUI IMPOZIT PROFIT/VENIT
Bilant contabil
Se intocmeste la sfarsitul anului pe 31 decembrie sau de 2 ori pe an respectiv 30 iunie la jumatatea anului si la sfarsitul anului daca aveti o cifra de afaceri de peste 220.000 lei in anul precedent.
update 10.2020
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare sau a unor raportari contabile si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar, doar de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro la sfarsitul exercitiului financiar precedent.
Dividende
Aveti nevoie de bilant trimestrial cand doriti sa luati dividende – si in functie de ce contract de contabilitate aveti se plateste suplimentar sau poate fi inclus in abonament.
Nota:
In 30 de zile de la aga de distribuire trebuie facut un bilant trimestrial. Bilantul anual se depune in 6 luni de la sfarsitul anului.
Impozitul este de 8% si se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata.
CAPITOLUL V – Venituri din investitii ART 97 alin 7
Dividendele se pot platii in lei sau in valuta.
Pentru plata dividendelor trebuie completata o hotarare aga. Daca doriti sa va platiti dividende in euro o puteti face prin plata sumei hotarate in aga la cursul bnr euro din ziua platii.
TAXE si impozite SRL
Impozit pe profit 16%
Microintreprinderi – srl-urile cand sunt infiintare sunt platitoare de impozit pe profit, dar daca indeplinesc conditiile pot decide sa treaca la impozitare pe venit – microintreprindere. Nu sunt trecute automat.
Conditii:
– venit maxim de 500.000 euro (cifra de afaceri = vanzarii fara tva)
– cel putin un angajat cu norma intreaga sau un contract de mandat pentru administrator dar pe cel putin salariu minim
– consultanta maxim 20%
* poti avea doar 1 srl care poate fi micro, restul trec la impozit pe profit
– impozit de 1% pe venit – venituri pana la 60.000 euro si fara anumite activitati IT, medicina etc
– impozit de 3% pe venit – 300.000 ron (~60.000 euro) < venituri < 500.000 euro din 1 ianuarie 2024.
Cota de 1% sau 3% se aplica la nivel de trimestru, in functie de cifra de afaceri la nivelul trimestrului respectiv, cu exceptia categoriilor speciale pentru 1%.
Raman la impozit pe micro sau trec la impozit pe profit ?
Administratorul se poate angaja cu contract de mandat – taxele sunt aceleasi ca la salariu dar fara protectia muncii sau controale de la itm.
In cazul in care faceti comert, calculele se schimba, dar in general acolo veti avea nevoie si de angajati oricum.
Calculele sunt facute pentru firme ce presteaza servicii altele decat consultanta si nu prea au cheltuieli.
Avem 2 situatii:
Caz 1 – Impozit pe profit – avem de platit urmatoarele taxe
Contabilitate: aproximatv 300 ron pe luna *12 luni = 3600 ron
Impozit pe profit 16%
Dividende 8%
Cass PF pentru dividende – 1800/3600/7200 ron
Caz 2 – microintreprindere
Contabilitate: aproximatv 300 ron pe luna *12 luni = 3600 ron
Impozit micro 1%
Taxe salariu – 38.3% taxe din 3300*12= 39.600 ron => 1291 ron*12luni = 15.492 ron.
Taxele pe salariu sunt: 20%cas+10%cass+10%impozit+2.25%munca.
Cele 4 sume adunate dau 47.24% dar cas si cass sunt deductibile din impozit, iar pana la salariul brut cu peste 2000 ron peste salariul minim adica 3300+2000=3500 ron exista si alte deduceri suplimentare in functie de valoarea salariului, mai mare la salariul minim, mai mica spre 5300 pana la 0.
Astefel avem o taxare de 38.3% la salariul minum pana la 42.79% pentru salarii brute de la 5300 ron in sus. Deci o medie de 40.5%.
Dividende 8% ce depaseste salariul minim (3300*12=39.600 ron)
Cass PF pentru dividende – 1800/3600/7200 ron
Daca aveti incasari sub salariu minim pe economie de 3300 nici nu are rost sa luam in calcul varianta de micro pentru ca nu avem bani sa platim salariu. 3300*12 = 39.600 ron + 3600 conta = 43.200 ron (3600 ron incasari pe luna) minim pentru micro.
Dupa cum puteti observa din graficul de mai sus, profitul este cam egal pe cele 2 forme de impozitare pentru o cifra de afaceri situata intre 60k-100k ron (in stanga graficului). Aveti marcate pe grafic cu puncte profitul pe zona de CA ~50k si zona de CA 120k unde puteti observa diferente de profit cam de 5-10k ron.
Pentru CA intre 40k-50k profitul este mai mare pe impozit pe profit de 16%, iar pentru CA peste 100k devine mai profitabil pe micro.
Pana la 60k avem un impozit de 40% pe salariu brut de ~40k si 8%(dividende) pe restul sumei de ~20k care face o medie de 33.6% fata de 16%+8%=24% pe aceasi suma. Pe masura ce suma ramasa din profit depaseste valoarea salariului de 40k procentul se egalizeaza si apoi il depaseste, undeva in jurul sumei de 100k CA – aici avem 40k la 40% si 60k la 8% deci o medie de 20%.
*nota: in sumele de pe grafic sunt incluse si sumele de la CASS platite pe PF pentru dividendele incasate – ele genereaza zona dintre 60k si 100k sa fluctueze putin.
*Nota
Acest ghid este unul informativ si este responsabilitatea si raspunderea voastra sa verificati informatiile.